Спасете липите!

(бр. 29 от 25 юли 2007 г., Т21)

* Г-н Кмете, помислете за децата ни – бъдещето на Троян

Провокирана от статията „Сбогом на липите?!” във в-к „ТРОЯН 21” от 18 юли т.г., реших гласно да изразя гражданската си позиция по този въпрос. Считам това за свой дълг точно толкова, колкото и плащането на данъците си.

ЗАЩО НЕ ПОМИСЛИТЕ ПЪРВО ДА ЗАСАДИТЕ, А ПОСЛЕ ДА ИЗКОРЕНЯВАТЕ *

За съжаление, не съм достатъчно добре запозната с „живота” на дърветата. Но се питам не е ли възможно да се прочистят, поокастрят, да се „освежат”, но, за Бога, да не бъдат изкоренявани! Но щом е толкова „наложително”, защо не помислите първо да засадите, а после да изкоренявате. Всички добре знаем, че точно дърветата са „белите дробове” на планетата. Свидетелка съм, че големите хубави дървета в Троян вече се броят на пръсти, а както върви, не се знае и те докога ще са на мястото си.

ПРЕЧАТ НЕ ДЪРВЕТАТА, А СПРЕЛИТЕ ПО ПЛАТНОТО АВТОМОБИЛИ

Когато бе ремонтирана ул. „Радецки”, бе предвидено място за засаждане на нови дървета – това добре, но защо не бе помислено за същото и по ул. „Христо Ботев”? Какви са тези „зелени петна”? Дали те ще те предпазят от слънчевите лъчи? Пък и не мисля, че за толкова години досега на троянци са им били тесни тротоарите и намалена видимостта. Аз лично съм шофьор от 17 години и никога досега не са ми пречили дърветата по ул. „Хр. Ботев”, пък и по която и да е друга троянска улица. Проблемът е по-скоро в неправилно спрелите по платното автомобили, например в участъка на кръстовището под Болницата (пресечката на ул. „Радецки” с ул. „Хр. Ботев” – бел. Т21). И докато съм все още на ул. „Хр. Ботев”, бих искала да попитам още нещо: Мислили ли сте за децата ни, които учат и ще учат в Начално училище „Св. св. Кирил и Методий”? Да ви кажа честно, този прав участък от пътя, с нов асфалт и без дървета, по-скоро ми прилича на скоростна отсечка, отколкото на градска улица. Похвално е, че на ул. „Любен Каравелов” поставихте т.нар. „легнали полицаи”, но няма ли да предвидите такива и по ул. „Хр. Ботев”? Поне половината от децата в споменатото училище идват от комплексите „Буковец” и „Черногор”; и знаете ли колко родители предпочетоха другото училище, СОУ „Васил Левски”, точно поради тази причина - да не се налага децата им да преминават тази отсечка. Защо трябва да се прекатури колата и тогава да намерим пътя, като може всичко това да бъде избегнато?!

СЯКАШ Е ПАДНАЛА БОМБА

И вече, както се казва, да си дойдем на думата. Може да не ви се вярва, но първия път, когато ми се наложи да мина през кръстовището под Вила „Ванна” (кръстовището на ул. „Хр. Ботев” с ул. „Симеон Велики” – бел. Т21), повярвайте ми, заплаках. Сърцето ме заболя от това, което видях там (такова е мнението и на други граждани, с които съм говорила по въпроса, както и на немалка част от живеещите в този район). Там сякаш е паднала бомба (Боже опази!). Сега за съжаление ще падне още една бомба – само че на ул. „Л. Каравелов”.

ЯЗЪК ЗА ДЕЦАТА НИ!

Моля Ви да послушате съвета ми, г-н Кмете, и докато не е станало прекалено късно, отидете в началото на улица „Л. Каравелов”, до централния Тото пункт, и погледнете в далечината – докъдето стигне вашият взор. После се качете на кръстовището под Вила „Ванна” (ул. „Хр. Ботев”) и направете същото. Смятам, че ще разберете добре какво искам да Ви кажа с това сравнение. Няма ли да трепне нещо в душата Ви, че с лека ръка ще бъде унищожено нещо толкова хубаво и расло с десетилетия? Вижте в какво време живеем – непоносими жеги, палещи слънчеви лъчи, жестока мараня; и за съжаление всичко това ще става все по-често (резултат от неправомерното изсичане на горите, без да се залесява, от промяната на климата вследствие на това, че колите станаха повече от дърветата). И всички ние дишаме и гълтаме отрови вместо чист въздух. Лошото е, че няма на кого да се сърдим, сами сме си виновни, но язък за децата ни!

НА ЗАПАД ДАВАТ ЛУДИ ПАРИ ЗА ТАКИВА РАЙСКИ КЪТЧЕТА

Кажете къде на ул. „Хр. Ботев” човек може да се спре и поеме глътка въздух, уморен, да отпочине на сянка – защото не всеки има автомобил да префучи набързо? Знаете ли колко много хора предпочитат ул. „Л. Каравелов” точно по тази причина? Не забравяйте също, че на много възрастни и болни граждани се налага да минават ежедневно по ул. „Хр. Ботев”, за да отидат до болницата и до личните си лекари. На мене също ми се налага да го правя но, признавам си, избягвам маршрута по ул. „Хр. Ботев” – и по спомената причина, но и защото гледката е неприятна, гола. Избирам си ул. „Л. Каравелов” – наслаждавам се на прекрасния зелен тунел, предлагащ прохлада. Знам, че хората на Запад дават луди пари за такива райски кътчета, свидетелка съм как множество туристи, посещаващи нашия град, остават възхитени от природата, спокойствието и красотата му. Много добри думи съм чувала и за нашата троянска „Унтер ден Линден” – мой познат, троянец, споделяше, че неотдавна бил в Германия и ходил на оригиналната „Унтер ден Линден” в Берлин, но ароматът на техните липи въобще не можел да се сравнява с на нашите; хубаво, нали? Този мой познат се гордееше, че живее в Троян. Аз също се гордея с това!

Г-Н КМЕТЕ, ДАЙТЕ ДА НЕ СЪСИПВАМЕ С ЛЕКА РЪКА!

Простете ми, г-н Кмете, но като тукашна жителка, родена и израснала в полите на Троянския Балкан, който обожавам, не мога равнодушно да подмина случващото се около мен. Нашите баби и дядовци са ходили от ТКЗС-то да залесяват, за да можем да дишаме чист въздух и да се чувстваме част от великата Майка Природа. Дайте да не съсипваме с лека ръка това неоценимо зелено богатство. И нека не забравяме – с пари можеш да си купиш сянка, но не и чист въздух.

* Подзаглавията са на редакцията

Галя Баръмова, Троян

П.П. Благодаря на Бога, че не ми се наложи да замина на гурбет (както много други хора, принудени от обстоятелствата), а съм благословена да живея в този прекрасен земен рай – Троян. Близо до моето семейство, което обичам от сърце и което ме е подкрепяло винаги, когато най-много съм имала нужда от това.


 

©2009 ТРОЯН 21 - архив | Template Blue by TNB | Вход Публикация Коментари Редактиране Управление Оформление Изход | RSS | ЛИЦЕНЗ |